Vektorer och pixlar

I mitt arbete som grafisk formgivare får jag ibland uppgift att använda mig av material som inte riktigt håller måttet. Ofta är det logotyper i något bildformat (ex: .jpg eller .png) med en lägre upplösning än vad ändamålet kräver. Den fil jag då efterfrågar är en så kallad vektorbaserad version av logotypen (ex: .ai eller .eps), men det är långt ifrån alla som riktigt förstår varför.

Jag har full förståelse för att man inte har koll på skillnaden och att man tror att den logotyp man tycker ser bra ut på skärm per automatik skall funka bra i print.
Jag tänkte därför förklara lite skillnader här nedan.


En rasterbild är vanligtvis en bildfil med formatet .jpg eller .png. Dessa består av ett gäng pixlar (bildpunkter) som vardera innehåller en färg. Hur många pixlar som bilden innehåller avgör bildens upplösning. En bild i upplösningen ”Full HD” har måttet 1920×1080, vilket innebär 2 073 600 st bildpunkter.

Pixabay

Skulle man zooma in tillräckligt mycket i en bild utav dessa format kommer man att se varje pixel i form av en ruta med färg. Det är därför man inte kan ta en liten logotyp utav någon av dessa bildformat och tänja ut till en strörre upplösning utan att se dessa färgrutor och ojämna kanter. Se det som en ballong som du när den är ouppblåst skriver något på och sedan blåser upp. Texten kommer att bli utdragen och upplevas mindre tydlig.

Vektorgrafik däremot är istället baserat på ankarpunkter och linjer som binder samman dessa punkter. Avståndet mellan varje ankarpunkt räknas ut matematiskt vilket gör att du aldrig behöver oroa dig för upplösningen. Det innebär att din logotyp, om den finns i vektorformat, kan skrivas ut på allt från usb-minnen till bussar utan att tappa någon som helst kvalité. I teorin kan logotypen göras hur stor eller liten som helst utan att den blir suddig eller tar större plats på din hårddisk.

Så vill du säkerställa att din logotyp alltid framställs med bästa möjliga kvalité bör du alltså ha den i vektorformat – och det är denna fil som du sedan skall skicka till mig.