Storytelling på riktigt

Vad krävs egentligen för att skapa en bra story? Har du planer på att komma igång men ser inte var du ska börja? Då är det helt ok att skaffa inspiration och titta på hur andra gjort. Ta steget fullt ut och bli en fullfjädrad storyteller och se till att din historia kan leverera lika mycket kraft i alla medier. Skapa en story som andra vill berätta. Då vet du att de alltid kan återge den rätta bilden av ditt varumärke – din bild!

Låt ÅF inspirera
För några år sedan satte marknadsområde Industriell IT på ÅF upp målsättningen att starta en intern tradition av storytelling. Syftet var att bli betydligt bättre på att beskriva och lyfta referensuppdrag med hjälp av fängslande historier. Ledningen hade insett att man med storytelling också skulle bli banbrytande i branschen. Dittills var det, förvånande nog, ingen annan som sett poängen med berättande marknadsföring.

Fördelen var också att hela processen skulle utveckla det interna resonemanget och synsättet på dom egna tjänsterna. Det skulle i sin tur skapa en naturlig känsla för att bygga upp historier och placera nyttan av ÅF:s tjänster i större och överraskande sammanhang. Och bevis fanns från många håll att en intern kultur av storytelling avsevärt höjer nivån på marknadskommunikationen. Samtidigt blir det en vitamininjektion i det långsiktiga försäljningsarbetet.

Går du själv i tankarna att sätta ihop intressanta storys om dina produkter och tjänster? Då är det här några av dom styr- och stödpunkter som ÅF använde sig av inför uppstarten:

Vad är en story?

  • En story sätter källan (din tjänst/produkt) i ett intressant och överraskande sammanhang.
  • Storyn är den röda tråden som binder samman källan med slutnyttan.
  • Storyn ser till att byta perspektiv och synsätt på det du vill berätta om.

Vad ska du söka för att skapa en intressant story?

  • En produkt, tjänst, händelse eller nyttoeffekt som har med användningen av tjänsten/produkten att göra.
  • Din tjänst ska ha en naturlig plats i storyn även om kopplingen vid första anblicken kan kännas avlägsen och överraskande.
  • Är din tjänst i grunden komplex? Associera i så fall till något som är lättare att känna igen och förstå.
  • Din tjänst ska sättas i ett större sammanhang som visar på en ”oanad” nytta.

Bli en storyteller
Siktar du högt och vill utveckla storyn till en intressant följetång behöver du även göra research. Ta reda på omkringliggande fakta om människor, händelser och detaljer som kan höja intresset och lyfta storyn. Tänk på att målande detaljer är både tacksamt och nödvändigt för att behålla den fängslande glöden i historien. Ladda för en poäng, en avrundning värdig en story som du vill att andra ska föra vidare. Och har du hört en bra historia som inte bjuder på en överraskning? … Precis. Låt din berättelse gärna bygga på något fängslande som inledningsvis inte alls verkar ha med din tjänst eller produkt att göra. Naturligtvis ska det du säljer utgöra en självklar del av storyn men undvik ”produktplacering”. Målsättningen du bör ha är att undvika alla uppenbara klassiska säljargument och ändå få din tjänst eller produkt att uppfattas som helt oumbärlig när storyn nått ”the end”.

Till skillnad från traditionell nördreklam behöver du inte grotta ner dig i facktermer. Branschmässig korrekthet spelar egentligen ingen roll. Avgörande är att göra storyn lätt att komma ihåg och återberätta. Det som säljer är känslan. Fokusera därför på hur det låter. Beskriv gärna hur saker känns, luktar och ser ut, även på vilket sätt saker och ting görs. Utgå inte från produkten eller tjänsten du säljer, utan från vad som engagerar människor och väcker nyfikenhet. För att storyn ska ladda ditt varumärke med ny energi måste den också vara färgad av ditt narrative, det vill säga din långsiktiga målsättning, din vision, ditt ursprung, vad du står för och vad du tror på.

En story – många kanaler
För att få ut max av din story krävs både strategi och planering. Var ska den publiceras och ska det vara texter, bilder, en film, ett spel eller en låt? Oerhört viktigt är att du anpassar storyn till respektive media. Det går inte att planka innehållet rakt av och köra copy-paste. Det gäller inte minst sociala medier där användarna går igång på helt olika saker beroende på om det är Instagram, Facebook, LinkedIn eller Snapchat. På Instagram har det visat sig att de flesta går in för att se nå´t kul, gärna med människor. På Facebook är det just nu filmer som står högst i kurs.

Låt sociala medier gärna vara navet men använd andra kanaler för att sprida storyn: hemsida, nätverksforum, kundtidning, personaltidning, annonser, mässmonter, stortavlor, radio och TV. Digitala media är snabba och smidiga men är din historia en längre text som du vill att läsaren ska komma ihåg, ja, då är det tryck som gäller. En intressant undersökning från 2016 visar nämligen att våra hjärnor är betydligt bättre på att ta in ett längre budskap när det presenteras på ett fysiskt material. De senaste studierna visar också att vi hittills haft en viss övertro på digitala medier, vilket säkert blir något du behöver ta hänsyn till framöver.

Vill du göra storytelling till en del av det interna varumärkesarbetet? ÅF använde sina storysbland annat som stöd i Powerpoint-presentationer. På så sätt blev berättelserna en naturlig del av teknikernas och säljarnas vardag. Samtidigt fick alla medarbetare en injektion till att tänka i storys och se hur man kan sätta sina tjänster i ett större sammanhang.

Står du i startgroparna att ta fram egna storys men tycker det verkar svårt? Ett tips är att låta någon som normalt inte är ”insnöad” på ditt område tycka till. Då brukar helt nya perspektiv öppna sig. Ta vara på de nya infallsvinklarna och gör din historia mer öppen och lättillgänglig. En story som fängslar dina befintliga kunder är bra. En historia som också öppnar dörren för nya är ännu bättre.

Lycka till!

Läs de första två bloggarna om storytelling och narrative branding
En bra historia säljer
En histora värd att betala för