Skydda ditt varumärke

Inget varar för evigt – om du inte själv ser till att det gör det. Trots lagar och regler är det djungels lag som gäller där ute. Var beredd på att slåss om du vill behålla ensamrätten på ditt varumärke. Det som var ditt från början kan lätt bli andras eller allas egendom. Är det goda kakor i burken vill många snylta.

By the book

Snabbaste och enklaste vägen för att skapa ett skydd är att registrera ditt varumärke hos PRV. Det är dock inget inbrottssäkert skydd och garanterar inte att du får evig ensamrätt. Konkurrenterna smider planer och rätt som det är dyker det upp ett företag på marknaden som försöker etablera en produkt med samma namn. Du kan heller inte förlita dig på att det finns någon annan som har koll på en eventuell utmanare. Om du inte är beredd att betala för att någon sköter vakthållningen får du själv vara observant på nya namn som dyker upp på marknaden. Det gäller att vara laddad och påläst till tänderna om du en dag behöver försvara ditt varumärke i rättssalen.

Hårt arbete lönar sig

Ett annat och minst lika viktigt sätt att bygga en skyddsmur runt ditt varumärke är att se till att så många som möjligt i din bransch förknippar namnet med just det du säljer. Är du duktig och ihärdig kan du genom hårt arbete helt enkelt jobba in ditt varumärke på marknaden; något som ökar skyddet även om du inte registrerat det. Faktum är att du till och med kan bli starkare och vinna en tvist mot ett som är registrerat. Du måste dock kunna bevisa att ditt varumärke är så inarbetat på marknaden att det kan anses som starkare än din registrerade konkurrent.

Oavsett om du har registrerat ditt namn eller arbetat in det på marknaden så är poängen och målet att ditt företags eller din produkts namn skiljer sig från andra inom samma område. Det stora jobbet är att få din målgrupp att uppfatta just ditt varumärke som ett kännetecken för det du säljer.

Fördelen med registrering

Fördelen med att ha en registrerad rättighet istället för en inarbetad, är att respekten för det registrerade namnet är större. ®-symbolen som du får sätta intill namnet när du fått det registrerat, visar på seriositet och att du menar allvar med din produkt, tjänst eller ditt företag. Det sänder också starka och positiva signaler i marknadsföringen. Tittar man på hur det ser ut i världen så är faktiskt de mest kända varumärkena registrerade.

Rent juridiskt får du också ett visst skydd mot andra som försöker registrera ett varumärke som liknar ditt. Det betyder att du själv kan råka ut för samma sak när du ansöker om registrering. Är det någon som redan har registrerat ett namn som är lätt att förväxla med ditt, kan det betyda att du får välja ett annat. Eller så kan du fråga företaget som äger det registrerade varumärket om lov och hoppas på ett ja. Det är inte alls så omöjligt som det låter. Jag har själv varit med om att få igenom registreringar efter att ha frågat snällt.

All in från start

Vill du rivstarta och satsa på att etablera ditt varumärke på marknaden behöver du inte vänta på att få det registrerat. Gå all in från start. Märk ditt varumärke med ”™” (Trade Mark) och använd det så mycket du orkar. ”TM” talar om att du hävdar varumärkesrätt och sänder en tydlig signal till alla som kan tänkas se dig som ett affärsmässigt hot. Men var försiktig! Marken på marknaden kan vara som kvicksand så det gäller att undvika fallgroparna.