Jag har svarat

Är med i några ”konsumentpaneler” som de så fint kallas. Svarar på frågor om köpvanor, reklamerinran och så vidare titt som tätt. Tycker det är kul, jag vet att mina svar gör nytta. Och jag kanske får se några nya reklamfilmer eller produktförpackningar att tycka till om.

Men häromveckan blev jag irriterad. Hade svarat på massor av frågor, lagt ner en hel del tid och tagit uppgiften seriöst. I slutet av undersökningen kom frågor om mig som person. Att jag är kvinna, min ålder, hur jag bor och anställning har jag fått uppge när jag anmälde mig, så de styr undersökningarna till rätt personer. Det är ju inte bra att skicka undersökningar om gräsklippare till någon som bor i lägenhet till exempel. I slutet av undersökningen fick jag en sådan ”basfråga” och fick då till svar att jag inte tillhörde målgruppen (och därmed inte är aktuell för denna undersökning). Kanske borde dessa basfrågor ha ställts i början istället? Nu har jag ju gett dem massor av information som de säkert har användning av ändå. Jag tände till och skrev ett syrligt mail till dem. Någon måtta får det ju vara.

Idag fick jag svar:

Bästa Kristina Öijeberg,

Vi tror att vi har löst ditt ärende angående ”Tillhör inte målgruppen – efter att ha genomfört 97 % av undersökningen”. Ärendets lösning:

Hello,

Thank you very much for writing to us.
We are very sorry, but for the moment we are unable to provide help for you in your native language, but we are working towards this in the near future. We apologize for it.
In order for us to be able to help you, for the moment, please write to us in English.

We apologize for the inconvenient.

Best Regards,
The XXX Team 

Där trodde de fel minsann! Skrev om mitt mail på korrekt språk, och tre dagar senare fick jag svar.

Bästa Kristina Öijeberg,

Vi tror att vi har löst ditt ärende angående ”Tillhör inte målgruppen – efter att ha genomfört 97 % av undersökningen”. Ärendets lösning:

Hello,

After checking the full list of participants in our database we have noticed that you are not listed as having fully completed this survey, which should have been 15 minutes long. The problem is that our clients only pay for complete surveys (we cannot send them the answers if you only get part-way through), and only for the specified number of surveys for each profile group. It is therefore unfortunately, not possible for us to offer incentives for participants whose responses our client will not accept.

I really regret the inconvenience that is caused to you by this, and I hope you will be patient with us and continue taking part in our surveys. Please be assured that we are doing everything we can on our end to look for ways of improving the process.

Best regards,
The XXXTeam

Vad kan vi då lära oss av detta? Jo, frågor som avgör om den svarande är aktuell för en undersökning ska ställas tidigt i processen. Och vid vidare kontakt ska man inte påstå sig ha lösningen till problemet om man inte har det. Att läsa frågan/problemet noga och svara på precis det, och inget annat.

Nu är jag ingen expert på att utföra marknadsundersökningar, det har vi andra inom Creative54 som är (Next Research & Consulting). Men jag har stor erfarenhet av att delta i dem. Så behöver du en testare kan du ringa mig!