En historia värd att betala för

Funderar du på hur du ska marknadsföra dig på bästa sätt, vara intressant och bli ihågkommen? Då kan du sluta fundera och börja berätta din historia. Historieberättandet är världens äldsta marknadsföringsmetod som garanterat kan flytta berg och bygga broar. Här får du tips om hur du omsätter din story i modern och framgångsrik marknadsföring och ger ditt varumärke en historia värd att betala för.

Därför fungerar storys

Att historieberättandet är en oöverträffad metod för att skapa känslor, reta fantasin, väcka nyfikenhet och påverka är bevisat sedan årtusenden. En riktigt bra historia kommer vi ihåg och vill berätta för andra. Syftet kan naturligtvis variera men att övertyga och få folk att göra det du vill att dom ska göra har i alla tider varit en drivkraft. Det är inte för inte som kristendomen ibland kallas för historiens mest framgångsrika marknadsföringskampanj. I det perspektivet är det lätt att förstå att storys fungerar lika bra även i modern marknadsföring. När vi dessutom har tillgång till ett globalt nätverk med sociala medier som i sig fyller ett mänskligt behov, ja, då är röda mattan utrullad. Att nå ut med din berättelse och påverka så många samtidigt har aldrig varit lättare. Inte desto mindre är det en utmaning som heter duga att bli hörd, sedd och uppmärksammad i den mördande konkurrensen.

Så varför älskar vi att berätta och lyssna till historier? Ja, här är tre väldigt mänskliga och självklara orsaker:

  • För att vinna social kontakt
  • För att dela känslan med någon annan
  • För att sprida användbara tips eller råd

Berättartraditionen var länge det enda sättet att föra vidare intressant information. För aboriginerna, Australiens urbefolkning, verkar det ha fungerat i över 60 000 år. Dom senaste vetenskapliga rönen stämmer väl överens med deras egen skapelseberättelse: att en urmoder i tidernas begynnelse kom över havet från norr. Idag finns det dock risk att inte ens den mest häpnadsväckande historia överlever längre än till nästa publiceringsverktyg på Internet. Är din story tillräckligt engagerande ska den ändå hinna utföra ett prisvärt jobb och få ett liv efter första Facebook-kampanjen. Så se till att skapa en historia som dina följare och fans vill höra och berätta för andra.

Men vad är det som gör att historieberättande är så effektivt? Ja, svaren finns i hur våra hjärnor fungerar.

  • En bra historia skapar fler bilder och associationer, vilket gör att den lättare fastnar i långtidsminnet.
  • En bra historia engagerar och väcker nyfikenhet.
  • En bra historia gör att man vill veta mer.
  • En bra historia öppnar upp för dialog.

Berättande annonsering (Narrative advertising)

Kampen om kunder och uppmärksamhet tvingar fram nya lösningar. Så vad gör du när du behöver annonsera och inser att våra hjärnor stänger ute 90 % av den visuella kommunikationen för att inte bli överhettade? Det är ju till och med så att vi inte ens noterar den snyggaste bannern som ligger och pockar på uppmärksamhet på webbplatsen. Ja, precis som livet så hittar marknadsföringen nya vägar för att överleva och nå fram till rätt målgrupp. Det visade sig inte minst i den Brasilianska staden Sao Paulo där utomhusreklam förbjöds i januari 2007.

Så vad är lösningen när dina kunder blivit ”blinda” för dina traditionella annonser med bilder på uppställda produkter? Då skulle jag vilja säga att nyckelorden är engagemang, nyfikenhet och content, allt det som en serie av bra storys kan leverera. Storyn kan du publicera som en film eller musik på ett socialt media eller i form av en annons på en nättidning, en så kallad narrative ad. ”Vadå …”, säger du, ”… en annons? Men dom ser ju inte mina kunder.” Jo, faktiskt är det så. De senaste undersökningarna visar att även om det tydligt framgår att det är en annons, är dina kunder mer benägna att både se och läsa en berättande annons än en traditionell. Vad är då skillnaderna på en berättande annons och en annons med en knivskarp bild av dina produkter? Svar: oerhört många!

Den stora poängen är att en narrative ad inte får uppfattas som säljande. Den får helt enkelt inte ses som ”billig” reklam. En berättande annons ska väcka intresse och förmedla ett mervärde, ett content som läsaren blir berörd av och vill höra mer om. För det är det som säljer. Precis som med content marketing så bygger du upp ett förtroende genom att leverera ett värde som sträcker sig längre än millimeter, timmar och kronor. Du måste med andra ord förmedla en upplevelse.

Ett företag som med framgång använt sig av berättande annonser är Gore-tex. Josue Sierra, ansvarig för Gore-tex digitala marknadsföring i Nordamerika, beskriver målsättningen: ”Vi ville skapa ett unikt innehåll som skulle inspirera vår publik att ge sig ut och upptäcka.” Ingenstans i annonserna uppmanade man läsaren att köpa någon Gore-tex-produkt. Istället handlar varje story om äventyr i miljöer där deras produkter gör nytta. Att fånga läsaren var avgörande. Det första som händer i en av annonserna är att du kastas in i ett adrenalin-maxat möte med en grizzlybjörn. ”Beware or be bear!”

Är du beredd att sätta igång att skapa dina egna narrative-annonser så är det bara att börja tänja på gränserna, vidga vyerna och lyfta fram dina tjänster eller produkter i ett nytt och större perspektiv.

Historien fortsätter i nästa blogg …
– Storytelling: konsten att skapa en historia

Läs den första bloggen om storytelling och narrative branding.