En bra historia säljer

Har du en fascinerande historia att berätta så gör det. Och har du inte – skapa en! En bra berättelse är det effektivaste sättet att attrahera nya kunder och samtidigt påminna dina nuvarande om varför dom älskade ditt varumärke från början. Historien visar att det fungerar. Moderna framgångsrika företag bevisar att det är lönsamt. Här får du tips om hur din historia kan höja värdet på det du säljer.

En bra story betyder allt

Att använda berättarteknik i marknadsföringen är att gå en brottningsmatch med ett gäng engelska uttryck. Narrative brandingnarrative marketingnarrative advertising, story marketing och storytelling är bara några av alla begrepp som kommunikationsbranschen slänger sig med och inte sällan för att imponera. Men det hela är egentligen ganska enkelt. Du behöver bara veta skillnaden på narrative och story för att förädla din spännande berättelse till ett resultatinriktat och strategiskt varumärkesarbete.

Skillnaden på story och narrative är att en story har ett slut medan narrative är den ändlösa berättelsen om ditt varumärke och kärnan i det du står för.

I praktiken innebär det att när du skapar och använder en story så har den ett kortsiktigt mål. Den ska i första hand inspirera dina kunder att reagera och agera – nu! Det här är vad du ska använda sociala medier till. En bra story i sociala medier eller en gruvligt intressant blogg ska ge kunderna en känsla av att dom får titta in bakom kulisserna. Storyn ska vara en kort berättelse ur vardagen som bidrar till små vinningar och hjälper till att överkomma utmaningar. En serie med flera storys behöver inte vara överarbetad men ändå genomtänkt. Publicera din story som en kommentar, ett budskap, en berättelse, en film, en låt, en bild, ett bildspel eller en podcast. Tar vi en titt bakom kulisserna i den stora världen så ser vi att alla framgångsrika varumärken använder sig av storys för att utveckla och stärka bilden av det man står för.

Att satsa på narrative branding, det vill säga att använda storys för att lyfta berättelsen om ditt varumärke, kan vara en utmaning. Först gäller det naturligtvis att du har en klar bild av den långsiktiga målsättningen, din vision, ditt ursprung, vad du står för och vad du tror på – det vill säga ditt narrative. Sen behöver du en strategi så att varje enskild story får sin givna plats och kan leverera maximalt med energi till den ändlösa historien om varumärket. Och allt handlar om känslor. Den dialog du bygger upp med hjälp av fängslande storys kommer att bestämma hur du kan påverka dina kunder och uppfattas i media. Se därför till att du är utrustad med en god plan och ett välfyllt lager av slagkraftiga argument innan du kör igång.

Så gör Apple

Ett företag som använder storys på ett framgångsrikt sätt är Apple. Studerar man deras marknadsföring så går den naturligtvis ut på att sälja – men ändå inte. Säljargument och uppmaningar för att få oss att köpa får man leta efter med ljus och lykta. Styrkan i deras budskap är istället vad dom inte säger. Fokuset ligger på att lyfta fram Apples grundläggande övertygelse om kraften i människans uppfinningsrikedom och kreativitet. Det är en del av deras narrative och samtidigt en mänsklig grundegenskap; just därför väcker den både nyfikenhet och igenkänning.

I Apples marknadsföring används filmer och bilder som visar enastående saker som vi människor gör: klättrar i berg, skapar konstverk, dyker och tar en rymdpromenad. Men istället för att tala om för oss vad vi kan göra med deras produkter, öppnar varje story upp en värld av möjligheter – dina möjligheter. Dom kittlar din nyfikenhet, stimulerar din kreativitet och lyfter helt enkelt över ansvaret på dig att komma på vad du kan göra med en iPad, iPhone eller iPod: ”What can you do with one? What will be your story?”. Det vill säga, vad blir ditt bidrag till den mänskliga innovationen och Apples varumärke?

Känner du dig inspirerad att försöka hitta narrative-värden av samma kaliber som Apple? Och storys som både lyfter och säljer varumärket med samma självklara kraft? För att lyckas behöver du först och främst ta reda på vad din målgrupp går igång på. Och det räcker inte med att hitta ett gemensamt intresse. Du måste vaska fram deras passion och deras drivkraft. Kan du sedan formulera ett budskap och en story som matchar deras livsinställning och livsfilosofi, ja, då har du lyckats! Som varumärkesstrateg kan jag bara gratulera. Sen återstår det bara hårt jobb och perfekt tajming.

Det Apple lyckats göra är att skapa ett tydligt förhållande mellan sina storys och sitt narrative. Så frågan är: vilket förhållande mellan story och narrative vill du ha?

Historien fortsätter i nästa blogg …
– Därför fungerar storys
– Narrative advertising