Digitalt vs print

Häromdagen var vi på Koi på ett seminarium som handlade om den digitala utvecklingen. Någon har visst sagt att 65 % av våra barn kommer ha jobb som inte ens finns idag. Onekligen har mycket hänt på kort tid, och mycket har vi framför oss. Det är en spännande tid, med otroliga möjligheter. Hela vår omvärld består av uppfinningar. Av människor, som är precis som du och jag. Tänker man så, så känns det ganska fantastiskt, eller hur?

Jag älskar trycksaker. Tycker till och med reklambunten jag får hem i brevlådan är kul att bläddra igenom. Yrkesskadad som jag är kan jag dock inte låta bli att korrläsa dem, vilket kan bli lite jobbigt. Men jag gillar att bläddra, känna papprets struktur, doften och att kunna stanna till och gå tillbaka.

Det gjordes en studie nyligen som undersökte reaktioner på olika sorters budskap i olika kanaler. I studien ”Behind the mind” mättes hur våra hjärnor reagerar på det undermedvetna planet genom att använda hjärnscanners och eyetracking. Spännande!

Det visar sig att digital reklam upplevs stressande (ingen nyhet där, kanske) men om man sett reklamen i tryckt form innan så tas den emot på annat sätt. Man ser en synergieffekt, alltså att en kombination av tryckt och digitalt ger också större effekt än delarna var för sig.

Det finns även studier som visar att trycksaker upplevs mer trovärdiga, exklusiva och väcker större uppmärksamhet. Andra visar också att vi lär oss bättre när vi läser en fysisk produkt jämfört med en digital.

Så vi kommer inte sluta producera trycksaker. Däremot rekommenderar vi numera våra kunder att starta med en printkampanj och följa upp digitalt.