Appen visar vägen till nya affärer

Appen som underhållning, livräddare och affärsidé. Om ni inte redan har en app har du säkert funderat på hur ni skulle kunna öka försäljningen och förbättra servicen till era kunder om ni hade en. Att utveckla en app kan erbjuda enkla och snabba vägar till engagemang, aktivitet och resultat. Och vem vill inte engagera sina kunder?

Erbjud ett mervärde

Står du inför valet att satsa på en app eller inte är kundnyttan det enda som betyder nått. Utan den i fokus blir appsatsningen ingen bra affär. Hitta kundnyttan så har du hittat appens funktioner. Att erbjuda en app är lite som att skapa content marketing, det vill säga att få kunden att uppleva ett mervärde. Det gör att appen också blir en viktig kugge för att stärka varumärket.

Välj funktion

Men att ta fram en app kräver också eftertanke. Inte minst för att tekniken erbjuder en överdos av möjligheter och funktioner. Du kanske vill att din app ska innehålla så många funktioner att det är bättre att bygga en hemsida. I snårskogen av funktioner och tekniskt godis är det viktigt att hitta stigen och veta vilka träd som håller att klättra i.

Därför är det avgörande att låta appen erbjuda en nyckelfunktion. Den ska lösa en uppgift och förenkla för kunden att utföra ett arbetsmoment. Är din kravlista på funktioner som appen ska innehålla längre, kan en hemsidessatsning var både billigare och mer praktisk. För att komma fram till om det är en app eller hemsideslösning du behöver bör du ställa dig följande frågor:

  • Är sökmotoroptimering viktigt?
  • Är det aktuellt med många uppdateringar?
  • Ska vem som helst och så många som möjligt få tillgång till de funktioner du vill erbjuda?
  • Vad är huvudsyftet: information eller verktyg?
  • Kräver din tjänst mobilens inbyggda funktioner?

Rätt teknik underlättar

Naturligtvis är det enormt betydelsefullt att du ser till att din app byggs med rätt teknik. Det nya sättet att bygga appar är att nyttja hemsidestekniken och skapa en så kallad webbapp som kan användas i webbläsare. På så sätt får du världen som marknad. En suverän fördel är också att det blir betydligt lättare för dig att utföra uppdateringar och ändringar av appens innehåll.

Populära appar

En app med rätt funktion till rätt målgrupp blir en hit, både för dom som använder den och dig som ägare. Ta inspiration från dom som lyckats för att hitta just din guldfunktion. Här är Sveriges tio mest nedladdade appar under 2015: BankID, Swish, Facebook Messenger, Instagram, Facebook, Snapchat, Spotify, SF Bio, Candy Crush Soda Saga och YouTube.

Snabbt konstaterar vi att sociala medier och underhållning står högt i kurs. Toppar listan gör ändå två appar som gäller pengar och säkerhet. Tittar man i världen så är det de sociala medie-apparna som dominerar.

7 TIPS

Är du på gång eller funderar på att ta fram en app så kommer här några ytterligare tips för att underlätta dina beslut och val. Att ta hänsyn till rätt saker från början kan göra appen både billigare, säkrare och lättare att använda.

  1. Börja med att ifrågasätta varför du ska ha en app. Säg ”varför?” minst tre gånger och hitta alltid ett tungt argument.
  2. Satsa på en app som går att utveckla så den får ett längre liv och din investering betalar sig snabbare.
  3. Se till att appen lever upp till alla krav som ställs för IOS och Android.
  4. För bästa planering: ta hänsyn till att det kan ta ända upp till två månader att få appen godkänd.
  5. Kontrollera att information som ska läggas ut i appen följer lagar och regler eller om du behöver tillåtelse att publicera den.
  6. Bestäm om du ska kunna kontrollera vem som laddar ner appen.
  7. Glöm inte bort att även en app måste marknadsföras.

Läs mer om appar.